A new language is a new life

I wish I could speak more languages

A new language is a new life

I wish I could speak more languages

A new language is a new life

مکملی برای کلاس درس و همفکری با همکاران گرامی

مکانی برای اشتراک ایده ها و بهبود شیوه های تدریس و سنجش

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

شیوه های تقویت املای کلمات

ابراهیم سیاهوشی | سه شنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۴، ۰۹:۱۶ ب.ظ

روشهای ابتکاری تقویت املا - قسمت آخر

8. از فراگیران بخواهیم تا حد ممکن «تلفظ انگلیسی» کلمه های درس را به نوعی با صحنه، واقعه یا تخیّلی را که از خود می سازند هماهنگ سازند. مثلاً در مورد کلمه bank (به معنای ساحل) می توان آنها را به یاد بانکی در کنار ساحل انداخت که آنها میلیون تومان در آن پول پس انداز کرده اند.

9. از فراگیران بخواهیم با کلماتی که به آنها می دهیم اشکالی شبیه به معانی کلمات رسم کنند.

10. کلمات متقاطع: در این تمرین دانش آموزان باید کلمات داده شده را در جدول پیدا کنند.                      often , flower , eraser , three                                    

 o    e    r   a     s     e    r

 s     f    l    o    w    e    r

 p    o    t    h     r    e    e

 w   n    x    e    z    y    v

 i     j    l     a    n    t    e

 

11. روش ایجاد رقابت بین دانش آموزان بوسیله Flash Cards  : در این روش از دانش آموزان می خواهیم لغات درس موردنظر را در منزل روی کارتهایی به ابعاد 4 ×6 بنویسند و پشت کارتها فارسی آن کلمه را بنویسند. در کلاس از دانش آموزان می خواهیم که دو به دو با هم مسابقه دهند. بدین صورت که یکی از دانش آموزان کلمه انگلیسی را می خواند و دیگری باید آن را روی تخته بنویسد اگر درست نوشت صاحب آن کارت می شود. در پایان تعداد کارتهای او شمرده می شود و او امتیاز می گیرد.

همین کار را با دانش آموز اول انجام می دهیم. هر کسی که صاحب کارتهای بیشتر می شود برنده است.

نکته: کسی که املاء می گوید می تواند از ترجمه فارسی کلمه برای راهنمایی استفاده کند.

12. متنی را تهیه کنید که شامل 10 جمله باشد. در هر جمله حروف یک کلمه را به هم ریخته بدهید و از آنها بخواهید کلمه بهم ریخته را با تلفظ معلم بیابند و به صورت درست بنویسند.

It is a oobk. They are epns.

13. املاء دو نفره: از دانش آموزان بخواهید که کتابهایشان را ببندند، بعد تخته را دو قسمت کنید. دو نفر را پای تخته بیاورید تا املاء بنویسند. یکی از دانش آموزان حاضر در کلاس املاء می گوید و هر دو نفر باید روی تخته بنویسند. در مرحله بعد از دو دانش آموز دیگر بخواهید که دیکتة دو نفر اول را تصحیح کنند.

14. مانند مثال زیر از یک کلمه دو نوع املاء بدهید و از آنها بخواهید املاء صحیح را مشخص کنند.

      funny

funy

Monkey is a  ................ animal.

 15. املاء مشورتی: دانش آموزان را به گروههای دو نفری یا سه نفری تقسیم می کنیم. سپس به آنها املاء می گوییم هر گروه روی یک برگه ا ملای خود را می نویسد. اعضای یک گروه می توانند از یکدیگر کمک بگیرند و با هم مشورت کنند.

16. از دانش­آموزان بخواهید از درس قبل لغاتی را که ازنظر خود آنها سخت به نظر می­آید، روی برگه­ای بنویسند و حروفی از آنها را خالی بگذارند، تا از دوست­شان املا بگیرند، سپس خود طراح سؤال آنها را تصحیح نماید.

17. بعد از املاء، جدولی را به شکل زیر طراحی کنید تا دانش آموزان لغات را تمرین کنند.

 

درستها

غلط ها

درست غلط ها

درست غلط ها با حروف رنگی

 

 

 

 

 

 

18. از دانش­آموزان بخواهید، از 20 لغت فرضی 10 لغت را به دلخواه خود یاد بگیرند و روی تخته بنویسند و نمره بگیرند.

19. تصویر کلمه موردنظر را بدهید و از دانش آموزان بخواهید کلمه را کامل کنند.

bag

 

                .

 

 

20. کلمات و تلفظ آنهارا  دردو ستون به صورت بهم ریخته بدهید و از دانش آموزان بخواهید کلمات را به تلفظها وصل کنند و با علامتی کلمه را از تلفظ  مشخص کنند.  

  cat              dog

  dag             Kat

  dress           dres

21. تلفظ کلمات را به  آنها بگویید و بخواهید که کلمه انگلیسی را بنویسند.

 کت         cat  

 داگ        dog  

22. تعدادی جملة جدید روی تخته بنویسید و با کمک دانش آموزان آنها را ترجمه کنید. زیر کلمات مورد نظر خط بکشید، سپس از دانش آموز داوطلب بخواهید کلاس را ترک کند. با کمک دانش آموزان از هر جمله یک کلمه موردنظر را پاک کنید. بعد از دانش آموز داوطلب بخواهید که وارد شود و کلمات پاک شده را مجدداً بنویسد. در مراحل بعدی می توانید از هر جمله هر کلمه ای که دوست داشتید، حذف کنید.

نکته: به یاد داشته باشید، شما فقط مجازید از هر جمله یک یا دو کلمه را هم زمان پاک کنید.

23. به دانش آموزان بگویید، کلمات آخر درس را طبق جدول زیر طبقه بندی کنند.

 

کلماتی که یک حرف ناخوانا دارند

کلماتی که دو حرف صدادار دارند

کلماتی که یک حرفشان طور دیگری خوانده می­شود

کلماتی که دو حرفشان یک صدا دارد

more

free

cut

watch

 

نکته: البته طبقه بندی­های متنوع دیگری وجود دارند که شما با ابتکار و خلاقیت خودتان می­توانید آنها را به کار بگیرید.

به یاد داشته باشیم که تکرار کردن ایراد نیست. بلکه تنوع نداشتن در تکرار ایراد است.

  • ابراهیم سیاهوشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی